Telefon: 0723 370 540

Cele Zece Mahavidya • aspectele feminine ale divinităţii în viziunea tantrică - David Kinsley

Cele Zece Mahavidya • aspectele feminine ale divinităţii în viziunea tantrică - David Kinsley

27,00 RON 30,00 RON
Disponibilitate: În Stoc
 "Scopul tantrismului este de a trezi conştiinţa adeptului, de a o dilata şi de a o intensifica. Puterile magice şi înţelepciunea pot fi asociate cu acest proces de transformare, căci multe din puterile magice specificate reprezintă puteri mentale. P...
Cu TVA: 27,00 RON
Cod produs: carte

 "Scopul tantrismului este de a trezi conştiinţa adeptului, de a o dilata şi de a o intensifica. Puterile magice şi înţelepciunea pot fi asociate cu acest proces de transformare, căci multe din puterile magice specificate reprezintă puteri mentale. Prin explorarea şi dilatarea propriei conştiinţe, adeptul descoperă noi dimensiuni ale capacităţilor sale psihice. Odată cu trezirea şarpelui kundalini, care începe să urce şi dinamizează toate chakra-ele, adeptul îşi trezeşte diferite aspecte sau dimensiuni ale conştiinţei, realizând că puterile sale mentale sau psihice sunt mult mai mari decât ce îşi imagina el. De vreme ce cele zece Mahavidya sunt frecvent asociate cu trezirea conştiinţei odată cu parcurgerea diferitelor etape ale căii spirituale, nu este de mirare că ele sunt asociate cu siddhi-urile."
   "Ce ar putea face un occidental cu un grup de zeiţe dintre care una îşi taie propriul cap, alta preferă să i se dăruiască drept ofrandă obiecte impure de către adepţi aflaţi ei înşişi într-o stare de impuritate, alta stă pe un cadavru, scoţând afară o limbă de demon, alta face sex cu un partener masculin aşezat pe rugul unui crematoriu, alta stă pe o canapea ale cărei picioare reprezintă patru mari zei masculini din panteonul hindus, alta preferă să fie adorată pe terenul de ardere a cadavrelor prin ofrande de spermă şi alta este o văduvă urâtă ca o cotoroanţă? Sunt oare aceste zeiţe, cunoscute sub numele de cele zece Mahavidya, simple creaţii bizare ale unui grup de radicali din cadrul tradiţiei hinduse, nişte fiinţe obscure a căror semnificaţie este periferică prin comparaţie cu temele de bază din spiritualitatea hindusă? Oare trebuie să le considerăm din start tangenţiale, poate chiar irelevante pentru religia hindusă? După ani de studii şi reflecţii pe această temă, am ajuns la concluzia că acest grup de zeităţi are o logică inerentă, şi dacă sunt înţelese în contextul corect, chiar şi cele mai revoltătoare membre ale sale revelează adevăruri spirituale extrem de importante."

Editura: Mix

Autor: David Kinsley

Format: 13x20 cm.

Număr de pagini: 350

Greutate: 340 gr.

Anul apariției: 2008

ISBN: 978-973-8471-76-4

pag. 41


   Shiva a întrebat-o apoi cine erau celelalte zeiţe care îl înconjurau. Zeiţa le-a enumerat pe rând: Kali, Tara, Kamala, Bhuvaneshvari, Chinnamasta, Shodasi, Sundari, Bagalamukhi, Dhumavati şi Matangi. În raport cu Shiva, care se afla cu faţa orientată către sud, Kali se afla în faţă (fiind, deci, orientată tot către sud), Tara deasupra, Chinnamasta în dreapta (fiind orientată către vest), Bhuvaneshvari la stânga (fiind orientată către est), Bagala în spate (fiind orientată către nord), Dhumavati în direcţia sud-est, Tripura-sundari în direcţia sud-vest, Matangi în direcţia nord-vest, iar Shodasi în direcţia nord-est. Mahabhagavata-purana localizează în versetul 77.4-11 cele zece Mahavidya în raport cu zeiţa Kamakhya, pe care o identifică cu Kali. Kamakhya (sau Kali) se află în centru, stând aşezată pe un cadavru care zace pe un lotus aflat la rândul lui pe un leu. Cadavrul îi aparţine lui Shiva, lotusul este identificat cu Brahma, iar leul cu Vishnu. Altfel spus, zeiţa este susţinută de cele trei mari zeităţi masculine din panteonul hindus. Cele zece Mahavidya sunt răspândite în jurul figurii centrale, care este orientată cu faţa către sud30. Niciuna din aceste enumerări ale celor zece Mahavidya nu face precizări cu privire la înfăţişarea individuală sau la caracteristicile specifice ale acestora.
   Brihaddharma-purana afirmă însă că Tara reprezintă timpul şi că Chinnamasta este palidă şi înspăimântătoare, dar cea mai mare parte a celor două texte se mulţumeşte să facă referiri foarte generale cu privire la întregul grup. În ambele relatări, Sati apare în forma ei teribilă, neagră, identificată uneori cu Kali, şi îi spune lui Shiva că cele zece zeiţe reprezintă diferitele ei forme.


pag. 284


   Zeiţa puterilor magice

   A treia legendă scoate în evidenţă un alt aspect al lui Matangi: asocierea ei cu puterile magice, şi în special cu aceea de a exercita controlul asupra altor persoane. Înţeleptul Matanga practică o serie de austerităţi cu scopul de a obţine astfel de puteri, iar Matangi apare ca o manifestare a lui Kali pentru a-i împlini dorinţa lui Matanga.
   La fel ca şi celelalte zeiţe din rândul celor zece Mahavidya, îndeosebi Bagalamukhi, Matangi este adorată pentru a obţine anumite puteri magice sau psihice. într-o rugăciune descrisă în Mahabhagavata-purana, cele zece Mahavidya sunt grupate în funcţie de puterile lor particulare. Sadhaka se roagă să devină la fel de generos ca Chinnamasta, să semene cu Bagalamukhi pe câmpul de luptă, cu Dhumavati atunci când este mânios, cu Tripura-sundari atunci când îndeplineşte funcţii regale, cu Bhuvaneshvari pe timp de pace, şi să îşi controleze duşmanii la fel ca Matangi. În mai multe pasaje, Tantrasara afirmă că prin meditaţia asupra ei, prin recitarea mantra-ei sale sau prin adorarea lui Matangi, adeptul dobândeşte puterea de a-i controla pe ceilalţi, de a manifesta orice realitate prin puterea cuvântului şi de a-i atrage pe oameni.
   Textele consacrate celor zece Mahavidya conţin adeseori o secţiune numită prayog viddhi, "referitoare la împlinirea dorinţelor". Aici sunt oferite diferite "reţete" pentru obţinerea anumitor beneficii concrete prin adorarea zeiţei respective. Deşi Matangi nu este singura zeiţă asociată cu îndeplinirea dorinţelor, ea rămâne totuşi una din principalele zeiţe adorate pentru obţinerea puterilor magice şi pentru acordarea de favoruri. De aceea, pentru a ne face o idee mai clară în legătură cu adorarea celor zece Mahavidya, merită să discutăm mai detaliat acest aspect al cultului lui Matangi. Înainte de a aduce ofrande specifice pentru îndeplinirea dorinţelor personale, adeptul trebuie să facă anumite rituri preliminare. Primul şi cel mai important dintre ele constă în activarea mantra-ei zeiţei (purashcarna), în cazul de faţă a mantra-ei lui Matangi, care reprezintă un aspect indispensabil al ritualurilor care urmează.
   Sadhaka activează mantra practicând următoarele tehnici: 1) el recită mantra de zece mii de ori; 2) oferă prin ardere flori amestecate cu miere şi unt ghee, în timp ce rosteşte mantra de o mie de ori; 3) toarnă apă purificată...



Mulţumiri ... 11
Introducere ... 13

Partea întâi Cele zece Mahavidya privite ca grup ... 21
   Cele zece Mahavidya ... 23
   Contexte literare şi iconografice tipice ... 27
   Cele zece Mahavidya ca forme ale lui Mahadevi ... 34
   Miturile originii celor zece Mahavidya ... 38
   1. Cele zece Mahavidya ca forme ale zeiţei Sati ... 38
   2. Cele zece Mahavidya ca forme ale lui Parvati ... 45
   3. Cele zece Mahavidya ca forme ale lui Kali ... 47
   4. Cele zece Mahavidya ca forme ale lui Durga ... 48
   5. Cele zece Mahavidya ca forme ale lui Shatakshi ... 55
   Concluzii ... 56
   Relaţii reciproce între cele zece Mahavidya    ... 59
   1. Formele Marii Zeiţe ... 59
   2. Conexiuni shivaite ... 60
   3. Surorile ... 60
   4. Etape în viaţa femeilor ... 61
   5. Etape ale creării şi distrugerii ... 62
   6. Cele trei guna-e ... 63
   7. Cele trei stări ... 64
   8. Formele teribile şi cele pacifiste ... 65
   9. Aspecte dinamice şi statice ale Divinităţii ... 66
   10. Cunoaşterea şi ignoranţa (tăinuirea) ... 66
   11. Fazele lunare ... 67
   12. Zeiţele şi calea mâinii stângi sau a mâinii drepte ... 68
   13. Etapele conştiinţei ... 69
   Adorarea celor zece Mahavidya ... 73
   Adorarea în temple ... 73
   Adorarea tantrică ... 74
   Cele zece Mahavidya şi puterile magice ... 80
   Semnificaţia termenului Mahavidya ... 84
   Consideraţii finale ... 88

Partea a doua Cele zece Mahavidya în aspectul lor individual ... 93
   Kali Zeiţa neagră ... 95
   Istoria timpurie a lui Kali ... 98
   Preeminenţa lui Kali în tantrism ... 104
   Kali ca Mahavidya exemplară    ... 110
   Limba lui Kali: gustul interzis ... 112
   Părul lui Kali: impurificare şi disoluţie ... 115
   Kali ca expresie a realităţii supreme ... 118
   Concluzie ... 125

Tara Zeiţa care îi călăuzeşte pe adepţi atunci când au necazuri ... 127
   Locul Tarei în budism ... 127
   Vasishtha şi Mahacina-tara ... 132
   Tara cea teribilă din hinduism ... 135
   Semnificaţia simbolică a Tarei ... 141
   Latura blândă a Tarei în hinduism ... 143
   Adorarea Tarei la Tarapith ... 148

Tripura-sundari Cea fermecătoare în cele trei lumi ... 152
   Mitologie şi caracteristici ... 154
   Numele Tripura-sundari, Shodasi şi Lalita ... 162
   Mantra Srividya şi Sri Chakra ... 166

Bhuvaneshvari Cea al cărei corp este lumea ... 173
   Mitul originii ... 173
   Bhuvaneshvari privită ca întruchipare a lumii fizice ... 175
   Regina cosmică ... 178
   Bija-mantra hrim ... 179
   Yantra lui Bhuvaneshvari ... 181
   Frumuseţea, atractivitatea şi simbolurile lui Bhuvaneshvari ... 186

Chinnamasta Zeiţa auto-decapitată ... 190
   Prototipuri posibile ... 191
   Miturile originii ... 194
   Implicaţiile miturilor originii ... 196
   Ofrandele din capete ... 198
   Capetele privite ca simboluri ale unor obiecte de putere ... 200
   Transcenderea dorinţei ... 202
   Vitalitatea sexuală    ... 204
   Simbolul creaţiei vii ... 206
   Fluxul ascendent al lui kundalini ... 208
   Chinnamunda şi tradiţia meditativă budistă ... 211
   Transcenderea conştiinţei false ... 212
   Adorarea Chinnamastei ... 213

Bhairavi Cea teribilă ... 218
   Un imn în onoarea lui Bhairavi ... 218
   Zeiţa distrugerii ... 221
   Zeiţa cu multe forme ... 223
   Dimensiunile cosmice ... 227

Dhumavati Zeiţa văduvă ... 228
   Nirrti, Jyestha şi Alakshmi ... 228
   Miturile originii ... 234
   Dhumavati ca simbol al rolului transformator al destinului nefavorabil ... 236
   Templul lui Dhumavati din Varanasi ... 241
   Portrete neobişnuite ale lui Dhumavati ... 243

Bagalamukhi Cea care paralizează ... 249
   Miturile originii ... 249
   Numele de Bagalamukhi şi Pitambara ... 252
   Puterile magice ... 256
   Shava Sadhana ... 260
   Templele lui Bagalamukhi ... 267

Matangi Zeiţa proscrisă    ... 270
   Referiri timpurii la Matangi într-o legendă budistă      ... 270
   Miturile originii ... 274
   Zeiţa care preferă impurităţile ... 276
   Zeiţa proscrisă (a castelor inferioare - paria) ... 280
   Zeiţa puterilor magice ... 284
   Kamala Zeiţa lotusului ... 287
   Istoria timpurie a lui Sri ... 289
   Asocierea lui Sri Lakshmi cu zeităţile masculine ... 290
   Sri Lakshmi şi Vishnu ... 291
   Adorarea lui Lakshmi ... 293
   Poziţia Kamalei în rândul celor zece Mahavidya ... 293

Partea a treia Concluzii finale ... 301
   Cadavrele şi terenurile funerare ... 301
   Craniile şi capetele tăiate ... 307
   Sexualitatea şi conştiinţa trezită ... 310
   Numitorul comun al imagisticii morţii şi al celei sexuale ... 314
   Rolurile femeilor şi adoraţia lor ... 316
   Natura potenţial eliberatoare a modelelor antisociale ... 323

Glosar ... 325
Bibliografie ... 333

Spune-ţi opinia

Notă: Codul HTML este citit ca şi text!
Nota: Rău           Bun