Telefon: 0723 370 540

Destin, Libertate şi Suflet • care este semnificaţia vieţii? – Osho

Destin, Libertate şi Suflet • care este semnificaţia vieţii? – Osho

20,00 RON 22,50 RON
Disponibilitate: În Stoc
 Învăţăturile lui Osho, unul dintre cei mai cunoscuţi lideri spirituali ai secolului XX, răstoarnă tiparele clasice de gândire, provocându-ne la o permanentă punere sub semnul întrebării a certitudinilor şi la un proces de conştientizare de sine.   C...
Cu TVA: 20,00 RON
Cod produs: carte

 Învăţăturile lui Osho, unul dintre cei mai cunoscuţi lideri spirituali ai secolului XX, răstoarnă tiparele clasice de gândire, provocându-ne la o permanentă punere sub semnul întrebării a certitudinilor şi la un proces de conştientizare de sine.
   Cărţile din seria "Osho" reunesc extrase din răspunsurile lui Osho date discipolilor săi privi-tor la cele mai importante probleme pe care şi le pun oamenii interesaţi de ştiinţa transformării de sine şi de o spiritualitate adaptată la provocările cotidiene ale vieţii contemporane.
   "Viaţa nu stă undeva, aşteptându-te, viaţa ţi se întâmplă. Nu se află în viitor, ca un scop pe care să-l atingi, ci este aici şi acum, în acest moment - în respiraţia ta, în circulaţia sângelui, în bătăile inimii tale."
   "Existenţa este libertate. Soarta este sclavie. Libertatea înseamnă că depinde de tine să decizi ce se va întâmpla."
   "Omul nu este doar liber - omul este însăşi libertatea. Acesta este miezul lui esenţial, acesta este chiar sufletul lui. în momentul în care negi libertatea omului, i-ai refuzat cea mai preţioasă comoară a sa." (OSHO)

Editura: Litera

Autor: Osho

Format:13x20 cm

Număr pagini: 240

Greutate: 205 gr.

Anul apariției: 2014

ISBN: 978-606-686-687-3

pag. 30-31


   ...că fiecare moment este o surpriză şi că nici un răspuns prestabilit nu se poate aplica.
   Toate religiile vechi ţi-au dat răspunsuri de-a gata. Manu ţi-a dat porunci, Moise ţi-a dat porunci, şi aşa mai departe.
   Eu nu-ţi dau nici o poruncă. Până şi termenul de poruncă este urât. A porunci cuiva înseamnă a-l reduce la sclavie. Eu nu-ţi dau ordine, iar tu nu trebuie să mă asculţi pe mine sau pe oricine altcineva. Eu te învăţ doar o lege intrinsecă vieţii. Ascultă-te doar pe tine însuţi, fii lumină pentru tine însuţi şi urmează această lumină, atunci această problemă nu va apărea niciodată. Atunci, indiferent ce faci, este lucrul corect, iar ceea ce nu faci este ceea ce nu trebuie făcut.
   Şi ţine minte, nu te uita mereu înapoi, pentru că viaţa se schimbă continuu. Mâine s-ar putea să te gândeşti că ceea ce ai făcut ieri era greşit. Ieri nu era greşit, dar mâine s-ar putea să fie. Nu are nici un rost să te uiţi înapoi; viaţa merge doar înainte. Dar sunt mulţi şoferii care se uită mereu în oglinda retrovizoare. Merg înainte, dar se uită înapoi; viaţa lor va fi o catastrofă.
   Priveşte înainte. Drumul pe care l-ai parcurs, l-ai parcurs. S-a terminat, nu-l căra după tine. Nu te împovăra cu trecutul, nu este necesar. Continuă-ţi drumul pentru a finaliza capitolele pe care le-ai citit; nu este necesar să te întorci mereu şi mereu. Nu judeca niciodată un eveniment trecut din perspectiva nouă care ţi se dezvăluie, pentru că ceea ce este nou este nou, incomparabil mai nou. Cele vechi erau corecte în contextul lor de atunci, iar ceea ce este nou este corect în contextul de acum, iar acestea două sunt incomparabile.
  Ceea ce încerc de fapt să-ţi explic este simplu: aruncă-ţi vina! - pentru că vina te face să trăieşti în iad. Dacă nu te simţi vinovat, ai prospeţimea picăturilor de rouă în lumina soarelui dis-de-dimineaţă, vei avea prospeţimea petalelor de lotus care plutesc pe lac, prospeţimea stelelor în noapte. Când vei scăpa de vină vei avea o viziune total diferită asupra vieţii, o viziune luminoasă, radiantă. Picioarele îţi vor dansa singure şi inima ta va cânta o mie şi unul de cântece.
   A trăi într-o astfel de bucurie înseamnă a fi un sannyasin, a avea această bucurie înseamnă a duce o viaţă divină. A trăi sub povara vinovăţiei înseamnă a fi exploatat de preoţi.
   Scăpaţi de închisorile voastre - hinduiste, creştine, musulmane, jainiste, budiste, comuniste. Scăpaţi de toate închisorile voastre, de toate ideologiile voastre, deoarece ideologiile vă dau pe tavă răspunsuri de-a gata. Dacă-i puneţi o întrebare comunistului, va trebui să consulte Das Kapital. Similar, dacă-i pui hinduistului o întrebare va răsfoi la paginile Gitei.
   Când îţi vei folosi propria conştiinţă? Când? Cât te vei mai hrăni prin cordonul ombilical al trecutului mort? Gita a apărut acum cinci mii de ani; viaţa s-a schimbat foarte mult. Dacă vrei să citeşti Gita, citeşte-o ca pe literatură de o frumuseţe rară - dar doar atât, nimic mai mult. Este o literatură frumoasă, o poezie frumoasă, dar nu conţine dictonuri de urmat sau porunci de urmat. Bucură-te de ea ca de un dar din trecut, ca de darul unui mare poet, Vyasa. Dar nu face din ea o disciplină pentru viaţă; este total irelevant.


pag. 216-217


   Am uitat acest limbaj. Trebuie să învăţăm din nou acel limbaj uitat.
   Integrarea nu trebuie să fie adusă în interior - este deja acolo. Am uitat cum să o privim, am uitat cum să o înţelegem. Mută-te din modulul acţiune tot mai mult către modul receptiv, pasiv.
   Nu spun să părăseşti lumea acţiunii - pentru că asta te va face să fii într-o parte din nou. Eşti într-o parte acum. Ai doar un mod al vieţii tale, cel al acţiunii, să faci ceva. Sunt oameni care nu-şi pot închipui cum este să stai în tăcere; le este imposibil. Nu-şi pot permite nici un moment de relaxare. îi interesează doar acţiunea.
   Am auzit...
   Soţia lui Nastratin Hogea stătea lângă fereastră, era un asfinţit frumos, păsările zburau spre cuiburile lor. Era o seară minunată. I-a spus lui Nastratin: "Priveşte! Vino aici, să vezi şi tu acest apus minunat!"
   Nastratin, fără să-şi ridice măcar ochii din ziar, a întrebat: "Ce spuneai că face ăsta, soarele?"

   Dacă se face ceva, atunci îl interesează. Dacă este doar un apus, atunci care ar fi rostul, să-1 privească?
   Te interesează doar acţiunea, eşti interesat doar dacă "se întâmplă ceva". Acest lucru a devenit prea fix. Trebuie destins puţin; trebuie să mergi, câteva momente, câteva ore, uneori câteva zile, cu totul către celălalt mod de viaţă, să stai şi să permiţi lucrurilor să se întâmple. Când te uiţi la asfinţit nu trebuie să faci nimic. Priveşti pur şi simplu. Când priveşti o floare, ce mai trebuie să faci? Pur şi simplu priveşti.
   De fapt, nu este nici un efort, chiar şi în a privi floarea. Este un lucru fără efort. Ochii îţi sunt deschişi, floarea este acolo... un moment de comuniune adâncă apare, când cel privit şi cel care priveşte dispar. Apoi apare frumuseţea, atunci apare binecuvântarea. Atunci dintr-odată nu mai eşti observator, iar floarea nu mai este obiect observat - deoarece pentru a observa trebuie să existe acţiune. Acum eşti acolo şi floarea este acolo şi cumva treceţi graniţele celuilalt. Floarea intră în tine, tu intri în floare şi apare o revelaţie bruscă. O poţi numi frumuseţe, o poţi numi adevăr, o poţi numi dumnezeire...
   Trebuie să permiţi din ce în ce mai mult ca aceste momente rare să se întâmple. Nu spun că trebuie cultivate, nu-ţi pot spune că trebuie să te antrenezi pentru astfel de momente, nu pot spune că trebuie să faci un anumit lucru - pentru că aş folosi din nou limbajul modului acţiune şi aş fi interpretat greşit. Nu, spun doar să permiţi acestor momente să se petreacă din ce în ce mai mult. Uneori e bine să nu faci nimic. Să te relaxezi pe iarbă şi să priveşti cerul. Uneori închide ochii şi priveşte-ţi lumea interioară - gânduri care se mişcă, plutesc; dorinţe care apar şi dispar. Priveşte lumea colorată a viselor care se petrece în tine. Priveşte doar. Nu spune: "Vreau să opresc aceste gânduri" - din nou te-ai muta spre modul acţiune. Nu spune "Acum meditez - pleacă! Toate gândurile, plecaţi de la mine!" - pentru că dacă începi să spui asta, ai făcut ceva. Nu, fii ca şi cum nu ai fi.
   Există una dintre cele mai vechi meditaţii care se mai foloseşte încă în anumite mănăstiri din Tibet. Meditaţia se bazează pe adevărul pe care vi-l spun. Te învaţă...

Introducere ... 11

1. Misterul "Cine sunt eu?" ... 15
Eu însumi sunt o întrebare. Nu ştiu cine sunt. Ce să fac? Unde să mă duc? ... 15
Trăiesc adesea cu sentimentul că nu fac ceva ce ar trebui să fac, sau că fac ceva ce nu ar trebui să fac; că ceva trebuie să se schimbe, şi repede - îngrijorare de şcolar care se teme că nu va obţine nota de trecere şi va fi exmatriculat ... 20
Mi-e mereu frică să rămân singur, pentru că atunci când sunt singur încep să mă întreb cine sunt. Mi se pare că, dacă port căutarea mai adânc, voi constata că nu sunt persoana care am crezut că sunt în toţi aceşti douăzeci şi şase de ani, ci o fiinţă, prezentă la momentul naşterii şi poate în momentul anterior. Nu cunosc motivul pentru care senzaţia asta mă sperie de mă scoate din minţi. O simt ca pe un fel de nebunie, şi mă determină să mă pierd în lucrurile din afară ca să mă simt mai în siguranţă. Cine sunt, şi de ce teama asta? ... 33
Am întrebări, dar nu sunt niciodată complete, iar eu nu ştiu cum să le formulez ... 40

2. în căutarea sensului ... 49
Ce îmi doresc? ... 49
Are rost să trăieşti? ... 58
De ce pretind oamenii că sunt ceea ce nu sunt? Care este psihologia din spatele acestei manifestări? ... 81
Studii din ultimii ani au arătat că anumite stări de conştiinţă determinate de tehnicile de meditaţie par să genereze anumite tipuri de lungimi de undă ale impulsurilor din creier. Aceste stări pot fi acum create prin stimulare electronică sau auditivă a creierului, dar pot fi inclusiv învăţate prin biofeedback. "Starea de meditaţie" tradiţională - a sta în tăcere (sau cel puţin în stare de alertă în tăcere) - se formează cu ajutorul undelor alfa sincronice bilaterale. Meditaţia mai profundă prezintă şi unde teta bilaterale. Starea denumită "conştientă lucidă" prezintă unde alfa şi teta sincronice bilaterale ca în meditaţia profundă, dar şi unde beta caracteristice proceselor de gândire normală. Conştienta lucidă poate fi învăţată prin biofeedback, folosind echipamentele cele mai moderne.
Aceste tipuri de stimulare şi biofeedback sunt oare instrumente folositoare pentru cel care meditează? Care este relaţia acestor tehnici tehnologice cu starea de meditaţie care depăşeşte tehnica? Este acesta un exemplu de îmbinare a ştiinţei cu meditaţia? ... 85

3. Sinele, non-sinele şi reîncarnarea ... 97
Mie mi se pare că acel concept creştin al sufletului este asemănător cu ceea ce înţelegi prin noţiunea de observator. De ce Iisus nu a vorbit de posibilitatea reîncarnării sufletului? Aceasta pare să fie una din diferenţele dintre religiile orientale şi cele occidentale. Poţi detalia puţin? ... 97
Un prieten cu doctorat în tehnologia informaţiei, care şi-a făcut teza în domeniul inteligenţei artificiale, afirmă că omul este un calculator biochimic şi nimic mai mult. Buddha a afirmat că toate lucrurile sunt compuşi şi că nu există sine, suflet, spirit, nu există "eu", ceea ce pare să fie în acord cu punctul de vedere al prietenului meu. Ajutaţi-mă, vă rog, pentru că simt că lipseşte ceva din aceste păreri, dar nu pot vedea singur ... 107
Cum poate cineva să facă diferenţa între iubirea de sine iluminată şi egomanie? ... 112
Te-am auzit afirmând că Buddha nu a vorbit despre Dumnezeu pentru că nu se poate dovedi existenţa lui. Totuşi, în continuare ne vorbeşte despre celelalte vieţi şi despre reîncarnare. Cum se potriveşte aceasta unui fapt ştiinţific?
Buddha afirmă că nu există suflet. Ce rămâne mai exact după moarte? Ce este reîncarnarea? înţeleg vag că rămâne ceva fără formă, dar poate avea acel ceva o entitate individuală? Acelaşi val nu poate renaşte ... 117
Există lucruri pe care un căutător ar trebui să le ceară, sau se întâmplă toate de la sine? ... 142

4. Destin, soartă şi karma ... 147
Vieţile noastre sunt predestinate sau nu? ... 147
Gradul de progres spiritual este predestinat? Sau viaţa omului este o serie de provocări şi posibilităţi, fără a se cunoaşte nimic în privinţa rezultatului? ... 157
De ce se întâmplă că oamenii sinceri, politicoşi şi buni la suflet suferă şi sunt neglijaţi? De ce oamenii vicleni, lacomi şi răi prosperă şi sunt respectabili? Este acesta rezultatul karmei din viaţa anterioară, al sorţii? ... 161
Nu se poate argumenta că nu ar trebui să interferezi cu acea karma, cu forţele sale naturale de cauză şi efect? Sau este acesta totodată modul prin care existenţa aduce o astfel de posibilitate la îndemâna lumii care evoluează, a sufletului care evoluează? ... 163
Există o vorbă sufistă care spune: "Nici o fiinţă umană nu-şi poate evita soarta. Aceasta este o lume a limitărilor - binecuvântaţi sunt cei care capătă o fărâmă din infinit, în ciuda acestui fapt". Un astrolog şi compozitor renumit, Dane Rudhyar, care era prieten cu Georges Gurdjieff, a spus: .Vechea concepţie a astrologiei - că experienţa li se întâmplă fiinţelor umane - nu este adevărată. Din contra, fiinţele umane se materializează prin experienţele lor". Observaţia mea este că fiecare astrolog care are suficient curaj va descoperi că Gurdjieff are dreptate când afirmă că "omul este o maşină" ... 170

5. în căutarea libertăţii ... 181
Te-am auzit odată afirmând că folosirea greşită a libertăţii este dăunătoare. Cum poate fi folosită greşit libertatea? ... 181
Mult timp am căutat cu disperare adevărul spiritual, în ciuda a ceea ce am considerat a fi multe experienţe spirituale, am rămas nemulţumit şi disperat, în ultima vreme, dorinţele mele arzătoare pentru experienţe spirituale şi pentru roadele acestor experienţe au dispărut încet-încet. Acum mă bucur doar de viaţa de fiecare zi şi de tot ce se întâmplă în ea - de o masă gustoasă, de o plimbare la ţară, de un hohot de râs alături de cineva pe care-l iubesc şi aşa mai departe. Oare devin leneş pe drumul către iluminare? Poţi vorbi puţin despre diferenţa dintre a adormi şi a lăsa lucrurile în voia lor? ... 189
Să stai în tăcere, fără să faci nimic, privind cum creşte iarba - şi poate să aţipeşti - este suficient? Te-am auzit cândva spunând că ne creăm propriile vieţi, iadul nostru şi nefericirea noastră, şi că noi suntem răspunzători pentru asta. Dacă a sta în tăcere este cu adevărat suficient, atunci unde se potrivesc "efortul" şi "disciplina"? Atunci, dacă facem ceva, ce "facem"? Putem face ceva sau doar visez că fac ceva? Cumva, simt că m-am săturat. Dar mă voi trezi la un moment dat într-o stare de letargie şi indiferenţă, în care nu voi putea vedea dragostea şi frumuseţea? ... 192
Există vreo altă cale, fără moarte şi nesiguranţă? ... 201
Nu-mi este clară diferenţa dintre individualitate şi personalitate. Ce rămâne, dacă rămâne ceva, din individ după plecarea egoului? ... 209
Cum să devii integrat? ... 214

Epilog ... 229
Pentru informaţii suplimentare ... 234
Despre autor ... 235
Despre Staţiunea de Meditaţie Osho ... 237

Spune-ţi opinia

Notă: Codul HTML este citit ca şi text!
Nota: Rău           Bun