Telefon: 0723 370 540

Istorie şi Taină la Muntele Athos - Vasile Andru

Istorie şi Taină la Muntele Athos - Vasile Andru

29,00 RON 32,00 RON
Disponibilitate: În Stoc
 La Sfântul Munte Athos timpul pare încremenit. Nimic nu se schimbă în rânduiala locului. Nimic nu se schimbă în rituri şi ritmuri interioare, de secole...   E sărbătoare. începem o nouă săptămână pe Sfântul Munte. înainte de ora 3 dimineaţa, bate to...
Cu TVA: 29,00 RON
Cod produs: carte

 La Sfântul Munte Athos timpul pare încremenit. Nimic nu se schimbă în rânduiala locului. Nimic nu se schimbă în rituri şi ritmuri interioare, de secole...
   E sărbătoare. începem o nouă săptămână pe Sfântul Munte. înainte de ora 3 dimineaţa, bate toaca. Urmează o simfonie de clopote. Te scoli într-o stare de trezie completă, de slăvire. Viaţa se înnoieşte toată. Clopotul este un generator de viitor bun. Dangătele rup legăturile somnului, ale ţărânei, îmbunează pe toată lumea, întrezăreşti că-n fiinţă este o zare de supra-fiinţă.
   Aceasta mi-a rămas în amintire, mult timp după Athos, şi acum când scriu: bucuria de a te trezi, de a te naşte pe un pământ al slavei. îmi aminteam cum tatăl lui Montaigne îl trezea pe el în muzici, când era copil, ca inima să i se înalţe şi viaţa să îi apară frumoasă. Dar aici este mai mult decât un artificiu pedagogic: aici este începutul unui dialog cu cerul, sensibilizarea legăturii între profunzimi umane şi ceruri; clopotul, "glasul exterior al bisericii", actualizează o amintire adamică. (Vasile Andru)

Editura: Herald

Autor: Vasile Andru

Format: 13x20 cm.

Număr de pagini: 272

Greutate: 235 gr.

Anul apariției: 2014

ISBN: 978-973-111-301-2

pag. 24-25


   Maica Domnului a întrebat ce munte este acesta "aşa înalt şi frumos". I se răspunde că-i Muntele Athos, locuinţa zeilor.
   Aflând Maica Domnului că-i locuinţa deşerţilor zei, a oftat din adâncul inimii, că un aşa munte măreţ să fie locuit de zei, "sau mai bine zis de draci", notează cronicarul...
   De ce zeii au fost identificaţi cu dracii? S-a petrecut aşa. In greceşte daimon avea un sens pozitiv, oarecum echivalent cu "înger". Ştim că Socrate, în trăirile sale vizionare, era vizitat de un Daimon, înger al înţelepciunii din lumea nevăzută, care-1 avertiza pe filosof ce să nu facă - în primejdii.
   Cu timpul, sensul cuvântului s-a modificat. Daimon a însemnat "zeu străin". Deci tot ce era divinitate de im-port - devenea daimon, era negativ. De aici, iată, cuvântul demon.
   Mai notăm diferenţa între zei şi îngeri. Zeii au trup, îngerii nu au trup. Aşadar, zeii se adresează simţurilor grosiere, îngerii se adresează spiritului. Acest fapt are mare importanţă în civilizarea omului.

   Aşadar, Maica Domnului a aflat că muntele măreţ era locuit de zei (de "draci"!) şi era plin de idoli (şi chiar se aduceau jertfe umane la idoli: am văzut - lângă Meghiste Lavra - un altar la care se aduceau jertfe umane, relicvă primitivă pe Sf. Munte). Cel mai mare idol era al lui Apolon, la care lumea alerga să se închine... Maica Domnului a văzut că furtuna care a deturnat corabia a avut rostul ei! A poruncit să ancoreze.
   A zis: "Precum se vede, pentru aceasta s-a făcut veni¬rea mea aici, căci acest munte va fi în soarta mea; şi de acum nu va mai fi locuit de zei, ci de oameni aleşi si sfinţi, şi le voi fi protectoare şi acoperire".
   A ancorat acolo unde acum este Mănăstirea Iviru.
   Lumea a şi venit s-o întâmpine. Căci, după ce a spus "acest munte este în soarta mea", atunci "dracul din zeul Apolon a prins a striga şi a ţipa: «ce vom face noi de-acum?!» - se văicărea - că a fost dovedit fals si înşelător al minţilor umane. Se jeluia: «A venit Maica Domnului să ne izgonească!»".
   Demonii se aflau prin idoli; contra voinţei lor, au fost siliţi de puterea lui Dumnezeu a prevesti adevărul şi chiar nevrând... Atunci toţi idolii din Aton au căzut şi s-au sfărâmat. Toţi demonii au fost goniţi. Poporul s-a creştinat, s-au pus preoţi şi episcopi.
   "Aşa Atonul revarsă şi până acum puterea darurilor Maicii Domnului, asupra monahilor care au fost şi sunt apăraţi de neghina relelor credinţe, mai mult decât Ierusalimul şi alte părţi religioase ale lumii".
   Şi Muntele Athos a fost într-adevăr apărat în multe rânduri în chip spectaculos şi admirabil. Un exemplu: A stat cinci veacuri sub stăpânirea Imperiului Otoman, precum tot Răsăritul, însă Muntele a fost păzit: acolo dreapta credinţă a fost neştirbită, rugăciunea minţii a fost neîntreruptă. Şi, zice un vizionar, acolo va fi "locuinţa moştenirii călugăreşti până la sfârşitul veacurilor".


pag. 247-248


   - O floare din grădina Maicii Domnului! îmi spune părintele Daniil. Despre unii din aceştia nu s-a păstrat nici o amintire, dar ei sunt numiţi cu acest nume generic mistic, care închide şi deschide taina vieţii athonite.

   Dobândirea iluminării

   Părintele Mitrofan de la mănăstirea Aghiu Pavlu avea rugăciunea inimii. A primit rugăciunea, adică iluminarea, după ani mulţi de repetare a numelui Mântuitorului. El ilustrează cazul când un contemplativ primeşte iluminarea deşi rămâne în viaţa de obşte, adică nu s-a retras la pustie. Părinţii care au iluminarea şi rămân în mănăstire sunt oameni puternici. Ei au dobândit viaţa vizionară şi totuşi rămân în obşte, în lume... Dar se vede că sunt rupţi de lume şi nu-s afectaţi de tulburările lumii. Iar când te privesc, simţi că ei văd prin tine - nu fizicul.
   Părintele Mitrofan, deşi străluminat, deşi "eliberat" - era prezent la toate slujbele! Avea 78 de ani şi stătea la slujbe numai în picioare, nemişcat ca un stâlp. Nu se aşeza niciodată, în toate acele ore lungi de laude şi cântări. Şi făcea aceasta fără efort, căci iluminarea îi dădea o putere neobişnuită.
   El a continuat să ceară "ascultări", adică să facă muncă, slujire la mănăstire. Şi a fost 20 de ani slujitor la arhondaric, ceea ce nu-i uşor, că mereu eşti chemat să primeşti şi să serveşti pelerinii.
   Nu şi-a făcut nici un prieten, nici o relaţie, căci era egal cu toţi: nu avea "emoţii personale", ci avea o dragoste nesfârşită faţă de semeni. Dragostea aceasta se manifesta ca sobrietate totală. Era foarte calm. Tulburarea lumii nu-l afecta.
   îndată se împlinesc 7 ani de la trecerea sa, mor-mântul său se va deschide, ca să fie mutat în osuariu, şi mulţi aşteaptă cu mare interes deschiderea criptei ca să afle ce semne sunt pe trupul şi oasele acestui om mult sporit.

   Visul corectează viaţa?

   Părintele Ieronim (bunul nostru compatriot) nu credea că părintele Mitrofan are iluminarea! Nu credea că acela are Rugăciunea, cum se zice. Dar, pentru neîncrederea lui, a fost certat astfel: trei nopţi la rând, părintele Mitrofan i-a apărut în vis, întrebându-1 blând: "De ce eşti neîncrezător în darurile ce se fac rugătorilor?... De ce nu crezi că am rugăciunea?"
   Deci treaz fiind, părintele Mitrofan nu voia să-l ia la rost... Dar îi ştia gândul nedrept! Şi i-a dat "îndreptarea" în vis.Trezindu-se, părintele Ieronim a ştiut că aceste vise au fost semne îngereşti corectându-i suspiciunea faţă de fratele cel sporit...

   Partea bună a meandrelor onirice

   Părintele Ieronim l-a visat şi pe părintele Pavlu, sirian de origine, care a fost chemat la Domnul la 58 de ani. Părintele Ieronim a visat că părintele Pavlu era într-o chilie strâmtă, plină de şerpi...
   S-a trezit şi a spus: "Fratele Pavlu nu-i la loc bun..."

în loc de prolegomene: O epistolă de la Ierom. Petroniu Prodromitu ... 5

Drumul spre Athos ... 7
Amiază în "Republica Monahală" ... 13
"Acest munte este în soarta mea" ... 20
Istorie şi taină la Muntele Athos ... 21
Cu Părintele Petroniu despre isihasmul cu mirenii ... 43
încă o convorbire sub chiparoşi cu părintele Petroniu ... 55
Ultima zi la Prodromu ... 62
Farmecul şi solemnitatea mănăstirii bizantine ... 75
Popas la mănăstirea Vatopedu ... 86
Pacea deplină a schitului Colciu ... 95
Cu Părintele Dionisie ... 109
Peripeţii şi catadixii, pe drumul de la schitul Colciu la schitul Lacu ... 118
Lakkos, "Pustia cea mai dinăuntru" ... 144
Athosul văzut şi cel nevăzut ... 152
Părintele Gavril de la Russikon, ascet cu har şi cu umor ... 157
Părintele Gavril, un vindecător ... 168
"O noapte în pustia sfântului munte" ... 174
învăţăturile Muntelui Athos ... 178
Vestigii româneşti la Sfântul Munte ... 185
Continuitate Athos-Carpaţi ... 199
La Marea Lavră iarăşi ... 205
De cine se tem athoniţii ... 212
Trânta cu diavolul pe Athos ... 219
Izvorul minunilor ... 226
Fapte şi miracole cu Maica Domnului ... 234
Despre viaţă şi vis la mănăstirea Aghiu Pavlu (Sf. Pavel) ... 241
Smerirea intelectualilor la mănăstiri athonite ... 250

Addenda
Fragmente inedite din Istoria Sfântului Munte Athos, de Schimonah Irinarh Sisman ... 259

Spune-ţi opinia

Notă: Codul HTML este citit ca şi text!
Nota: Rău           Bun