Telefon: 0723 370 540

Iată Răspunsul Meu - Swami Shivananda

Iată Răspunsul Meu - Swami Shivananda

22,00 RON 25,00 RON
Disponibilitate: În Stoc
O veche parabolă povesteşte ca oamenii care străbăteau deşertul în caravane auzeau mereu strigătul unui ascet:"Am un răspuns, am un răspuns. Cine are o întrebare?"   Shivananda n-a fost un sihastru şi nu şi-a făcut sălaş în pustietate. El a explorat ...
Cu TVA: 22,00 RON
Cod produs: carte

O veche parabolă povesteşte ca oamenii care străbăteau deşertul în caravane auzeau mereu strigătul unui ascet:"Am un răspuns, am un răspuns. Cine are o întrebare?"
   Shivananda n-a fost un sihastru şi nu şi-a făcut sălaş în pustietate. El a explorat cu o adâncă înţelegere omenescul şi a fost pescar de suflete în iureşul de ape al lumii. Medic strălucit, a înlesnit reveniri miraculoase la viată. A traversat durerea de a-i fi pierdut pe cei dragi, a ajuns la curajul de a fi călugăr rătăcitor, s-a vindecat prin yoga de boli incurabile. A dus o existenţă închinată celorlalţi, atent şi la maladiile trupului, şi la nevoia de hrană a spiritului. A scris 300 de cărţi şi a dialogat cu mulţi căutători ai Divinului, a înfiinţat ashram-uri, spitale şi şcoli. Prin tot ce a făcut s-a îngrijit cu înaltă cunoaştere şi multă bunătate de sufletul omenesc.
   "De ce, dacă eşti mai presus de castă, crez, religie şi sexualitate, eşti întotdeauna înconjurat de vizitatoare femei?""De ce un mare înţelept ca tine, care a renunţat la tot şi toate, poartă iarna palton?" "De ce eşti avid de publicitate? Vorbeşti atât de mult despre serviciul dezinteresat şi altruist şi totuşi cauţi faima şi renumele..." "Asociezi întotdeauna înţelepciunea cu umilinţa. Atunci de ce îţi place atât de mult să fii fotografiat?" "Ce sens are să adori un guru aşa cum o fac oamenii aici, în India? Nu e sclavie? Nu devine discipolul sclavul ghidului spiritual?"
   Sunt lămuriri pe care i le-au cerut discipoli de toate felurile şi trecători prin ashram-ul său, fiecare cu preocupările sale şi puterea sa de înţelegere. Sunt îndoieli, nedumeriri, curiozităţi ale multora dintre cei care vor să investigheze viaţa şi felul de a fi al ghidului spiritual. Pe lângă acestea găseşti în carte şi întrebări menite să limpezească propria existenţă a oamenilor şi tainele devenirii spirituale. întrebări de toate felurile - despre cele zilnice şi cele eterne.
   În unele dintre ele cu siguranţă vei recunoaşte propriile tale interogaţii. Vrei să afli răspunsurile? Shivananda descifrează totul cu simplitatea marilor ghizi spirituali. De aceea avem nevoie doar de o inimă deschisă şi o vie intuiţie spirituală pentru a ne bucura din plin de comoara înţelepciunii sale.

Editura: Lux Sublima

Autor: Swami Shivananda

Format: 13x20 cm.

Număr de pagini: 320

Greutate: 310 gr.

Anul apariției: 2012

ISBN: 978-973-1823-10-2


pag. 21-22


   1. De ce să cred în Dumnezeu?

   Credinţa în Dumnezeu trebuie să existe în sufletul fiecărui om. Fără ea nu se poate. Adânca neştiinţă (avidya) în care se complace umanitatea are o putere înlănţuitoare teribilă, ce face ca suferinţa să fie simţită ca plăcere sau ca normalitate. Lumea aceasta e plină până la refuz de iluzii aducătoare de nefericire. E ca un vulcan gata să răbufnească. Antahkarana (aspectul psihic-mental al fiinţei), atunci când este preponderent încărcat cu ragă (ataşament), cu dvesha (ură), cu mânie, cu gelozie - este ca o torţă distrugătoare. Eliberarea de ciclul nesfârşit al naşterii şi al morţii, de bătrâneţe, de boală, de suferinţă este o necesitate absolută. Trebuie să învăţăm să deosebim ceea ce este veşnic de ceea ce este efemer. Ceea ce este real de ceea ce este iluzoriu. Aceasta se poate face doar printr-o credinţă de nezdruncinat în Dumnezeu. Nu există altă cale. Bogăţiile acestei lumi, visele de putere, de dominare nu aduc o fericire autentică. Chiar dacă stăpânim întreaga lume, nu putem scăpa de griji, de nelinişti, de temeri, de frici, de dezamăgiri etc. Doar credinţa nestrămutată în Dumnezeu şi comuniunea permanentă cu El, în inima noastră, ne poate ajuta să descoperim acea fericire adevărată, nepieritoare şi să ne elibereze de toate iluziile aducătoare de amăgiri care ne asaltează clipă de clipă. Credinţa în Dumnezeu ne va îndemna să ne rugăm la El clipă de clipă, să medităm asupra Lui, ceea ce ne va înălţa în final către desăvârşirea spirituală, către comuniunea cu El.
   Antahkarana - Aspectul psihic-mental al fiinţei. Cuprinde mentalul superior sau inteligenţa {buddhl), aspectul individualizant sau ego-ul (ahamkara) şi mentalul inferior (manas).
   Avidya - "Ignoranţă" sau "prostie"; este sinonim cu ajnana. Denotă în general necunoaşterea sau ignoranţa spirituală. în Yoga Sutra lui Patanjali este definită ca fiind faptul (sau starea) de a privi şi de a considera că ceea ce este etern, divin, pur, beatific şi ţine de Sinele esenţial nemuritor {Atman) este ceva care este efemer, iluzoriu, impur, cauzând suferinţă şi neţinând de Atman.
   Credinţa - Certitudine subiectivă, opinie fermă, convingere lăuntrică puternică asupra unui fapt sau a unei relaţii care nu este de domeniul evidenţei şi uneori nici nu se poate demonstra, cum este cazul în credinţa religioasă, (vezi GLOSAR FINAL).
   Dumnezeu - Vezi GLOSAR FINAL.
   Dvesha - "Ură", "ostilitate", "repulsie", "aversiune orientată către ceva anume". în yoga clasică este una dintre cele cinci "cauze ale suferinţei" şi este definită în Yoga Sutra (II, 8) ca tendinţa de a urma (sau, cu alte cuvinte, de a intra şi de a ne menţine în rezonanţă cu ceea ce este dureros {dukha).
   Raga - "Pasiune", "ataşament". în yoga clasică este una dintre cele cinci "cauze ale suferinţei" şi este definită în Yoga Sutra (II, 7) drept ceea ce rezultă atunci când ne oprim asupra a ceea ce este plăcut.

   2. Ce e rău în a nu crede în Dumnezeu?

   Fără credinţă în Dumnezeu vom renaşte iar şi iar în această lume şi vom îndura multă suferinţă. Cel ignorant în privinţa adevărurilor spirituale, cel măcinat de îndoieli se îndreaptă singur către distrugere. Nu are parte nici măcar de cea mai măruntă fărâmă de fericire autentică. Nici această lume, nici cea de dincolo nu există pentru cel care se îndoieşte. Cei care nu cred în existenţa lui Dumnezeu nu pot deosebi binele de rău. îşi pierd capacitatea de discernământ. Sunt falşi, mândri şi egoişti. Sunt sclavii lăcomiei nestăvilite, ai mâniei şi ai pasiunilor necontrolate şi înlănţuitoare. Ei strâng avuţii prin mijloace nedrepte. Devin fiinţe demoniace. Săvârşesc fapte odioase şi crime atroce. Nu au niciun ideal în viaţă. Sunt adânciţi în beznele demoniace. Orbecăie în întunericul cel mai sumbru, amăgiţi naştere după naştere.
   în urmă cu 150 de ani, în Nerur, lângă Karur, în districtul Tiruchirapalli din sudul Indiei, trăia un faimos yoghin pe nume Sadasiva Brahmendra. El a scris Brahma Sutra Vritti şi Atma Vidya Vilasa şi multe alte lucrări de excepţie. A făcut nenumărate miracole. într-o zi, când era cufundat în samadhi pe malul râului Kaveri, a fost luat de curent şi aruncat departe, pe un alt mal, unde nisipul şi pământul l-au acoperit cu totul. După un timp, au venit nişte oameni să sape terenul. Au nimerit cu lopata trupul yoghinului şi a ţâşnit sângele. Au dat repede pământul la o parte şi, spre uimirea lor, l-au găsit pe yoghin cufundat în starea de samadhi.
   Cu o altă ocazie, fiind un avadhuta, Sadasiva Brahmendra a intrat gol în locuinţa unei...


pag. 259-260


   ...acţiunilor realizate de fiinţa umană respectivă în cursul vieţii actuale, precum şi în existenţele anterioare. Este adevărat însă că dorinţele noastre ne influenţează naşterile viitoare într-o mare măsură.

   263. Care dintre asanas ajută o femeie măritată să-şi menţină cât mai mult timp tinereţea?

   Sarvangasana, Matsyasana, Shirshasana, Padahastasana, Halasana, Paschimottanasana şi Chakrasana, împreună cu Yoga Mudra şi Viparitakarani Mudra, ajută mult la menţinerea vigorii şi a elasticităţii trupului. Aceste posturi nu trebuie realizate neapărat toate. Oricare dintre acestea ni se potriveşte poate fi aleasă pentru o practică mai intensă, însoţită de pranayama, fără însă a ne forţa sau a nu ţine cont de diferenţele sexuale, de structură, dintre femeie şi bărbat. De asemenea, orice iubitor al practicii yoga (femeie sau bărbat) trebuie să urmărească să obţină un control perfect al energiei sexuale, să îşi stăpânească pe deplin dorinţa sexuală.
   Asana - Postură (în limba sanscrită). Practica acestor posturi fizice este o etapă fundamentală în numeroase ramuri ale sistemului yoga, fiind considerată temelia absolut necesară practicii stadiilor superioare în yoga (concentrarea şi meditaţia) (vezi GLOSAR FINAL).
   Chakrasana - Numită şi "Postura  roţii", aceasta asana (postură corporală), specifică sistemului Hathayoga, activează centrul subtil de forţă preponderent activat.
   Halasana - Numită şi "Postura plugului" este o asana (postură corporală) specifică sistemului Hathayoga şi activează centrul subtil de forţă Ajna chakra.
   Matsyasana - "Postura peştelui" această asana (postură corporală), specifică sistemului Hatha yoga, activează centrul subtil de forţă Swadhistana chakra.
   Padahastasana - "Postura cocostârcului", această asana (postură corporală), specifică sistemului Hathayoga, activează centrul subtil de forţă Muladhara chakra.
   Paschimottanasana - Numită şi "Postura cleştelui", această asana (postură corporală), specifică sistemului Hathayoga, activează centrul subtil de forţă Muladhara chakra.
   Pranayama - Ansamblu de metode yoghine de control al respiraţiei, prin care se urmăreşte suspendarea fluctuaţiilor mentale şi controlul perfect asupra minţii. Pranayama a fost recunoscută de mii de ani ca una dintre cele mai importante modalităţi de reîntinerire şi de regenerare a trupului. în Hathayoga, este principala modalitate prin intermediul căreia poate fi trezită energia latentă fundamentală (Kundalini Shakti), care apoi este adusă pe "canalul subtil median" (Sushumna dadi) şi ascensionată până la nivelul centrului suprem al conştiinţei, Sahasrara (în zona creştetului) (vezi GLOSAR FINAL).
   Sarvangasana - "Postura lumânării" este o asana (postură corporală), specifică sistemului Hatha yoga ce activează centrul subtil de forţă Vishuddha chakra.
   Shirshasana - Numită şi "Postura statului pe cap" este o asana (postură corporală) specifică sistemului Hatha yoga ce activează centrul subtil de forţă Sahasrara.
   Viparitakarani mudra - Cunoscută şi ca "Jumătate de lumânare" este o asana (postură corporală), specifică sistemului Hatha yoga ce activează centrul subtil de forţă Vishuddha chakra.
   Yoga - în limba sanscrită: "comuniune", "contopire", "fuziune inefabilă". Ştiinţa tradiţională a Orientului, fondată prin secolul I î.e.n., pe baza unor tradiţii ale înţelepciunii milenare, care vizează atingerea şi permanentizarea comuniunii fiinţei umane cu Dumnezeu şi integrarea ei armonioasă în Univers, trezirea puterilor sale latente, paranormale (vezi GLOSAR FINAL).
   Yoga mudra - Această asana (postură corporală), specifică sistemului Hatha yoga, activează centrul subtil de forţă Anahata chakra.

   264. De ce hinduşii acordă o mai mare importanţă Bhagavad Gita-ei decât Uttara Gita-ei?

   Bhagavad Gita este mai cuprinzătoare şi mai detaliată în expunerea filosofiei şi învăţăturii lui Krishna. Este mai degrabă un magnus opus printre scripturile hinduse şi astfel, în substanţă şi ca sferă de cuprindere, este mai importantă decât Uttara Gita. în care este de asemenea descrisă iniţierea lui Arjuna pe calea jnana yoga de către Krishna. Dar observaţi că există numeroase Gita-e, precum Anu Gita, Avadhuta Gita şi altele, şi toate îi sunt...

1. De ce să cred în Dumnezeu?    21
2. Ce e rău în a nu crede că Dumnezeu există?    22
3. Ce este Brahmamuhurtal De ce este atât de lăudată de rishisl    24
4. Ce puteţi spune despre ghizii spirituali din Himalaya?    24
5. Care este diferenţa dintre japa şi meditaţie?    25
6. Graţia lui Dumnezeu va face totul pentru mine. Dece ar trebui să realizez vreo sadhanai    26
7. Daţi-mi o dovadă foarte simplă, dar totuşi foarte puternică a existenţei sufletului    27
8. Dacă Dumnezeu este mai presus de sfera de influenţă a simţurilor, El ar trebui să fie o non-entitate, nimic altceva decât vid, un concept negativ, o abstracţie metafizică. Ceva mai presus de simţuri? Cum poate exista? Nu pot să cred asemenea lucruri. Sunt om de ştiinţă. Vreau dovezi precise de laborator    28
9. De ce în zilele noastre sadhakas-ii nu reuşesc să atingă repede comuniunea cu Dumnezeu?    28
10. Cum poate fi trezită energia KundaimP. Doar japa ar putea fi de ajuns?    28
11. Cum se manifestă cele trei c/osha-uri? Aş dori un exemplu concret    30
12. Ce pot face ca mintea mea să devină pură şi rafinată?    31
13. Care este diferenţa dintre bhakti şi jnanal    31
14. Sunt Jnana şi bhakti în contradicţie una cu cealaltă?    33
15. Este recomandat să fac meditaţie după masa de seară? Un grihastha este atât de tulburat seara, încât nu prea îşi găseşte timp să mediteze    34
16. Mi-e foarte greu să respect brahmacharya. îmi pierd brusc controlul. Şi mă plâng eu acum, dar acasă realizez actul sexual la fel ca un animal. Ce pot să fac?    35
17. Mă aflu într-o căutare sinceră a unui ghid spiritual care poate să afirme cu tărie că a atins eliberarea ultimă, comuniunea cu Dumnezeu Tatăl, identificarea cu Adevărul etern. Puteţi să-mi indicaţi o astfel de fiinţă? îmi 
permiteţi să vă întreb dacă dumneavoastră sunteţi un eliberat spiritual?    36
18. Este prea mult pentru un ghid spiritual să ofere măreţie discipolilor săi apropiaţi?    37
19. Cunosc o femeie, o pot descrie ca fiind ceva mai... neobişnuită, care a studiat timp de 10 ani sub cea mai strictă disciplină yoghină cu câţiva dintre "cei mai mari dintre cei mai mari maeştri" şi, în final, a ajuns la concluzia că totul este o păcăleală    37
20. De ce este atât de multă sfinţenie sau sacralitate asociată pelerinajului şi nu unei simple călătorii în locurile sacre?    38
21. Cum poate să apară o transformare spirituală în urma unui pelerinaj?    39
22. într-un prelegere spuneaţi: "Nu rămâneţi în preajma fiinţelor a căror minte este prinsă de cele lumeşti. Aceşti oameni, care neîncetat sunt preocupaţi şi vorbesc doar despre lume, nu fac decât să vă perturbe. în compania lor, mentalul vostru va fluctua şi veţi deveni oscilanţi. Retrăgeţi-vă, retrăgeţi-vă, retrăgeţi-vă repede în locuri solitare, precum Rishikesh. Vă veţi menţine astfel în siguranţă pe calea spirituală." Pot să vin la tine şi să duc viaţa unui sannyasinl    40
23. De ce trebuie ca Eu - Dumnezeu, Eu - Conştiinţa cosmică, Eu - Cel Omniprezent, Cel Omnipotent, Cel Omniscient, Eu - Absolutul, Eu - Infinitul, Eu - Cel ce întruchipez Pura Existenţă să creez Prakritil De ce trebuie ca Eu să fiu mărginit de legile lui Prakriti, să fiu limitat de condiţionările timpului, spaţiului, cauzalităţii, materiei şi, mai presus de toate, de ce trebuie ca Eu să mă implic în acest proces al evoluţiei şi involuţiei?    41
24. De ce Dumnezeu cel bun, iertător şi milostiv nu îl ajută pe cel virtuos şi nu îi dăruieşte fericire? De ce îl lasă în voia karmei sale?    43
25. Un om care a făcut o faptă rea spune că a făcut-o din cauza karmei sale; el nici măcar nu încearcă să nu facă acea faptă, deoarece îi oferă o fericire imediată. Cumîl poţi convingesănuacţionezeastfel?    44
26. Sunt o străină pe care nu te-ai fi aşteptat niciodată să o vezi aici, dar te rog nu mă respinge pentru că sunt femeie. Sunt doar extrem de dornică să gust fericirea unei vieţi spirituale. Te rog acordă-mi puţină atenţie chiar dacă sunt femeie şi spune-mi dacă voi fi binecuvântată cu această fericire în viitor şi dacă da, când se va petrece aceasta. Se spune că fiecare trebuie să urmeze un ghid spiritual potrivit pentru sine şi nu ştiu unde să-l caut pe cel care îmi poate potoli această foame spirituală cât mai repede. Mă poţi ajuta? Tu ai avut un ghid spiritual? Cine a fost? Dacă nu îndrăznesc prea mult, povesteşte-mi, te rog, despre el. Este sau a fost un satgurui Aş putea şti cum te pot numi, un guru sau un satgurui    45
27. Este periculos să practici pranayama fără asistenţa unui guru sau învăţător?    47
28. Puritatea hranei duce la puritatea minţii? Mâncarea non-vegetariană nu este sattva-ică? în Mahabharata se povesteşte despre fiinţe care mâncau caprele sacrificate în numele Domnului    48
29. Ce e mai bine? Să duci o viaţă de familie sau să devii pustnic?    49
30. în anumite cercuri se spune că prietenia cu sadhus-i şi sannyasin-i poate face sau desface bunăstarea unei fiinţe. Dacă un om răneşte sentimentele unei fiinţe realizate spiritual, se spune că acel sfânt poate să îl blesteme şi de aici încep o mulţime de necazuri pentru acea fiinţă. Cât de adevărat este?    49
31. Când graţia unui ghid spiritual autentic şi a lui Dumnezeu există în viaţa unui discipol, de ce acesta tot nu îşi poate stăpâni mintea?    51
32. De ce a creat Dumnezeu lumea?    52
33. Există vreo soluţie pentru decăderea legilor şi standardelor etice datorată revoluţiei industriale?    52
34. De ce nu-şi aminteşte omul că va muri, că viaţa sa e trecătoare, încetând astfel să mai păcătuiască?    53
35. După ce standarde poate fi măsurată adevărata măreţie a unui om?    54
36. Cum este un om virtuos?    55
37. Cum se poate prelungi tinereţea?    55
38. într-un articol din Comoara lui Shiva, intitulat: "Ştii cu adevărat ce îţi doreşti?", aţi afirmat (în paragraful III): "Dacă ceva îi este refuzat, el (aspirantul) nu trebuie să mai tânjească după acel ceva". Această afirmaţie nu susţine un sentiment fals de mulţumire şi o mentalitate defetistă? Vă rog să îmi explicaţi    57
39. Ce este Nadi Suddhil Cum ne dăm seama că am atins perfecţiunea în Nadi Suddhil    58
40. Care sunt metodele bune şi metodele greşite de a răzbuna un rău care ni s-a făcut fără a avea vreo vină?    59
41. Se modifică în vreun fel starea de pace a minţii, de seninătate şi de echilibru a unui yoghin avansat atunci când trupul său este afectat de o boală gravă? Care este reacţia lui într-o asemenea situaţie?    60
42. Bhagavad Cita a fost cu adevărat rostită de Krishna pe câmpul de bătălie sau este pur şi simplu rodul imaginaţiei poetice?    61
43. Vă rog să îmi recomandaţi câteva metode eficiente de transmutare şi sublimare a energiei sexuale în energie spirituală (ojas)    62
44. Poate fi adevărul compromis în sensul că a spune o minciună este uneori un lucru nu doar inevitabil ci chiar indispensabil? Ar putea fi justificată în acest caz încălcarea adevărului?    64
45. Dacă, datorită Prarabdha karmei, un om trebuie să sufere de o boală sau să moară de tânăr, poate evita aceste consecinţe ale acţiunilor sale trecute, rostind mantra Maha Mrityunjayal    65
46. Unii filosofi pun un mare accent pe raţionalism şi pe a duce o viaţă raţională. Ce aveţi de spus?    67
47. Dintre toate sistemele medicale, care consideri că este cel mai eficient?    68
48. Am început o practică spirituală ce include japa, meditaţii etc, însă nu mă pot concentra deloc, mintea îmi fuge în toate părţile. încerc să o stăpânesc, dar nu reuşesc. Progresele pe care le fac nu sunt atât de mari pe cât ar trebui să fie    69
49. Am auzit vorbindu-se despre "refugiul celui unic în Cel Unic". De unde atunci necesitatea unui ghid spiritual sau a graţiei sale? Graţia lui Dumnezeu este de ajuns, aşa spun Upanişadele    69
50. Care este mai mare - iubirea sau înţelepciunea? Bhakti sau/nana?    70
51. Swami, locuiesc în Lucknow. E atât de diferit de Rishikesh! Când mă voi întoarce la Lucknow, îmi va lipsi atmosfera plină de calm şi de pace din Rishikesh. Acolo totul este atât de artificial! Ce sadhana să realizez?    70
52. Este posibil pentru un suflet care se află acum încarnat într-un trup de bărbat să aibă un trup de femeie în încarnarea următoare?    71
53. Care e părerea ta despre reîncarnare? Crezi cu adevărat că există?    71
54. Cât timp rămâne un suflet în lumea de dincolo până la următoarea încarnare? Unde sălăşluieşte el în această perioadă?    73
55. Dacă sufletul este nemuritor, de ce vă serbaţi ziua de naştere?    74
56. Când mă rog, o parte a minţii mele hoinăreşte aiurea, iar o altă parte rosteşte strofele invocaţiei mecanic, fără nici o ezitare, fără nici cea mai mică pauză. însă când îmi doresc ca această rostire să devină conştientă, astfel încât să şi înţeleg sensul profund al cuvintelor, deseori pierd şirul şi trebuie să o reiau. Ce se petrece? Există două tipuri de minte? Cum să depăşesc această dificultate?    75
57. în scripturile hinduse, există profeţii care s-au adeverit?    75
58. Dacă îl iubesc pe lisus, trebuie să îl iubesc doar pe El şi nu sfinţi ca fecioara Maria şi alte astfel de imagini?    76
59. Eu cred că a te ruga înţelepţilor, a le cere ajutorul şi inspiraţia, a-i adora, a fi devotat lor - este o practică greşită. Ei s-au adresat direct lui Dumnezeu prin rugăciune şi astfel şi-au găsit mântuirea. în acelaşi mod şi noi putem atinge mântuirea fără a depinde de vreo fiinţă exterioară    76
60. Am un prieten care îmi spune, citez: "Nirvikalpa samadhi este o stranie condiţie a sistemului nervos însoţită de paralizia funcţiilor critice". Ce i-aş putea răspunde?    77
61. După una dintre cele mai complicate serii de dialectici din Viaţa divină, Sri Aurobindo concluzionează senin: "Şi toate aceste explicaţii nu explică nimic." Care mai este atunci sensul în a urmări firul atât de subţire şi întortocheat al întregii ţesături?    78
62. Mi se pare că niciun yoghin avansat nu a obţinut vreodată ceva în plan concret şi nici nu a contribuit în vreun fel la progresul umanităţii decât scriind nişte cărţi pe teme metafizice, abstracte, introspective, inspirând în felul acesta un număr infim de fiinţe să îl urmeze. Ce părere aveţi despre extraordinara, se zice, lucrare a lui Sri Aurobindo, Viaţa divină, pe care aproape nimeni nu o citeşte şi aproape nimeni nu o înţelege sau despre Tratatul asupra focului cosmic sau chiar despre unele dintre cărţile voastre, care par să nu fie nici un ajutor, nici individual, nici colectiv în sens concret, perceptibil direct, în acest plan material?    78
63. Cum se realizează tehnica numită Kevala kumbhakal Nu mi-e prea clar. Se spune că este o kumbhaka (retenţie a suflului) fără puraka (inspiraţie) şi fără rechaka (expiraţie). Nu înţeleg, deoarece, în mod necesar, înainte de o kumbhaka (retenţie a suflului) trebuie să existe puraka (inspiraţie) sau rechaka (expiraţie)    79
64. în munca mea de a face cunoscută oamenilor învăţătura yoga, ai vreun sfat anume pentru mine?    80
65. Poate rugăciunea să vindece acolo unde medicina a eşuat? Este adevărat că rugăciunea are efecte mult mai spectaculoase decât îşi închipuie, în general, lumea?    81
66. Ai afirmat că cei care aspiră către ivritti Marga trebuie să aibă doar o sumă mică de bani sau să trăiască din milostenie. Acum eu nu am bani, dar nici nu vreau să cerşesc din uşă în uşă. îmi doresc totuşi foarte mult să urmez învăţătura sannyasa. Ce să fac pentru a-mi împlini această aspiraţie pe care o port în suflet?    82
67. Am citit că este posibil ca cineva, după ce a fost iniţiat în învăţătura unui ghid spiritual, să devină discipolul unui alt guru, mai evoluat şi că trebuie să acorde acelaşi respect amândurora. Care este viziunea corectă? 82
68. îmi doresc să dorm mai puţin şi să am control asupra duratei somnului. Să recurg la medicamente?    85
69. Dacă Dumnezeu este atoputernic şi atoatevăzător, de ce nu are grijă ca fiecare să-şi facă treaba cum trebuie?    86
70. Dacă Dumnezeu este drept şi plin de compasiune, de ce există atât de multă suferinţă în lume? Uneori văd oameni buni care suferă, în timp ce alţii, ipocriţi şi făţarnici, sunt fericiţi. Unde este dreptatea în toate acestea?    86
71. Pentru a atinge eliberarea spirituală, textele sacre subliniază importanţa unei atitudini de egalitate, de echilibru. Cu privire la aceasta, vă rog mult să îmi spuneţi dacă ierarhizarea castelor are vreo semnificaţie. Sunt educat după reguli extrem de stricte. Când văd pe stradă un cerşetor, chiar şi de la un metru depărtare, merg apoi să mă îmbăiez şi să-mi spăl hainele pentru a mă purifica    87
72. Atunci când energia Kundalini este trezită, cum o putem dirija prin diferitele chakra-e către centrul suprem al fiinţei, Sahasrara, şi cum o putem menţine la nivelul unei anumite chakra-e, dacă dorim aceasta? De asemenea, cum este ea readusă, din chakra în chakra, înapoi la nivelul lui Muladhara? Cum poate fi controlată dinamica acestei energii primordiale?    87
73. Este universul în care trăim o combinaţie întâmplătoare a unor atomi care s-au ciocnit? Care este evoluţia universului?    89
74. Un ghid spiritual autentic este capabil să fie simultan conştient de multiplele planuri ale manifestării. El deţine într-o mare măsură puterea clarvederii şi a claraudiţiei. Nu ar putea el să citească gândurile discipolilor săi înainte chiar ca aceştia să le formuleze, aşa cum făcea Ramakrishna? Poate cineva care are asemenea puteri, de exemplu citirea gândurilor, să fie considerat un ghid spiritual autentic?    90
75. Ce sfat i-ai da cuiva care a primit aceeaşi iniţiere de două ori graţie anumitor circumstanţe favorabile şi, cu toate acestea, nu are încredere în cel care l-a iniţiat? Consecinţa acestui fapt este un sentiment complex de atracţie şi repulsie. Oscilaţia între principiile inoculate în copilărie şi credinţa aşa cum se înfăţişează ea aici dă naştere unei lupte interioare permanente. Iar dacă vocea conştiinţei dezaprobă cu putere ceea ce simt, ce este de făcut? 91
76. în Kalisantara Upanishad se spune că repetarea Maha Mantra-e este singura metodă de distrugere a păcatelor în această Kali yuga. Dar această mantra este cunoscută sub două forme: Hare Rama şi Hare Krishna. Aceste forme fiind diferite, atunci prin repetarea lor nu vom realiza Vyabicharini BhaktP. La care dintre cele două ipostaze ne vom raporta în meditaţie?    91
77. Cum îţi pregăteşti discipolii pentru a obţine cu rapiditate succesul pe calea spirituală?    92
78. Aş dori să ştiu de ce suntem cu toţii creaţi şi puşi să trăim în aceste condiţii mizerabile şi vrednice de dispreţ. Ai să spui că nu am fost creaţi niciodată şi că nu vom muri niciodată. Atunci de ce nu suntem cu toţii în acea stare a desăvârşirii absolute, eliberaţi de înlănţuirea samsara-e şi a maya-ei?    94
79. Cum se poate trezi pe deplin sufletul unui popor pentru a-şi manifesta măreţia originară?    95
80. Cum să mă las de fumat?    97
81. Cita explică multe aspecte ce sunt utile celui care aspiră la comuniunea cu Dumnezeu, dar, ceea ce mi se pare destul de ciudat, nu spune nimic despre scopul care s-a aflat la baza Creaţiei. De ce a manifestat Dumnezeu Creaţia?    97
82. Ce părere ai despre asasinarea lui Gandhi?    99
83. Aţi afirmat că: ,/tman este Şinele nostru real, iar noi suntem, în realitate, universali şi absoluţi". Aţi afirmat, de asemenea, şi că: "Şinele personal şi relativ implică ideea de individualitate, pe când cel Absolut nu". întrebarea mea este: există în fiinţa noastră doi Sine, două eu-ri? Unul care să implice individualitatea şi altul care să fie universal?    100
84. Experienţa mea de viaţă m-a determinat să ajung la concluzia că bunătatea nu este întotdeauna răsplătită în relaţiile cu ceilalţi oameni. Atunci care mai este folosul în a fi bun sau în a face bine, dacă bunătatea în sine nu este recunoscută sau răsplătită pe măsură? Vă rog să mă lămuriţi    100
85. Ar fi pace în lume dacă nu ar exista politicieni?    102
86. Realizez un tapas energic şi meditaţii zilnice de 5 ani de zile. Cu toate acestea, problemele şi greutăţile au crescut. Mi-am pierdut serviciul. Sunt muritor de foame. Ce să fac? Este aceasta graţia lui Dumnezeu? Cum pot să-mi continui sadhana dacă nu am ce mânca?    103
87. Care sunt însuşirile unui ghid spiritual autentic sau ale unui gurul Este posibil pentru o fiinţă umană obişnuită să îşi aleagă un ghid spiritual autentic? Dacă da, cum?    104
88. Prin ce diferă mintea de Sine?    105
89. înţelepţii tradiţiei noastre meditează pe piei de tigru sau de căprioară. Nu este un păcat să omori un animal, în special când te afli pe o cale spirituală şi aspiri către îndumnezeire? Cum poate să stea un ascet toată viaţa lui pe pielea unui cadavru şi să-şi dorească mântuirea sau eliberarea supremă?    105
90. Pot practica tehnici de pranayama găsite în cărţi?    108
91. O femeie măritată poate realiza tehnici de pranayama fără niciun fel de pericole?    108
92. De ce învăţătura din Bhagavad Cita a fost revelată pe câmpul de luptă, în mijlocul unei bătălii?    108
93. Practic Shirshasana o jumătate de oră pe zi. Nu pot scăpa de poluţiile nocturne. Unde greşesc în practica mea? Ce pot să fac pentru a nu mai fi subjugat de pasiune?    110
94. Am intrat de curând în ordinul sannyasin-ilor. Să duc o viaţă de călugăr rătăcitor sau să mă retrag în singurătate?    110
95. Sunt un bărbat însurat. Acum însă simt o mare dorinţă de a deveni sannyasin. Sunt sătul de viaţa de familie. De curând, copilul meu a părăsit această lume. Soţia mea este şi ea o femeie credincioasă. Presupunând că voi fi primit în ordinul sannyasin-or, pot să trăiesc în continuare alături de ea şi să îmi realizez sadhanal    111
96. Uneori, când e frig, una dintre nările mele se înfundă, iar respiraţia nu curge liber. îmi e greu atunci să realizez tehnici de pranayama. Ce pot face să echilibrez fluxul respirator?    112
97. Care este diferenţa dintre li vatman şi Paramatmanl    113
98. De ce a creat Dumnezeu femeile tinere şi frumoase? Creaţia Lui trebuie să aibă sens. Ar trebui să ne bucurăm de ele şi să ne asigurăm descendenţa. Dacă toţi vor deveni sannyasin-i şi se vor retrage în păduri, ce va mai rămâne din această lume?    113
99. Prin ce poartă sufletul părăseşte trupul?    115
100. Ce este corpul astral?    115
101. Există 70.000 de sadhus-i în India şi se cheltuiesc sume enorme pentru a-i hrăni. Eu cred că sadhus-i şi sannyasin- sunt paraziţii societăţii. Chiar şi ei ar trebui să muncească ceva, să se integreze cumva în acest plan. Nu văd necesitatea unei vieţi de renunţare. Nu văd necesitatea acestui ordin al sannyas/n-ilor. Nu înţeleg această cale a renunţării. în societate ne trebuie oameni care muncesc    116
102. Krishna nu a fost Dumnezeu. Nici o încarnare a lui Dumnezeu pe pământ. A fost un simplu ciobănaş desfrânat căruia îi plăcea să facă dragoste cu păstoriţele    119
103. Rama a fost doar un om obişnuit şi nu încarnarea vreunei ipostaze divine. El a plâns amarnic când soţia i-a fost răpită de Ravana (regele demonilor). Tânguielile lui au adus norii când Lakshama, fratele său, a fost doborât de săgeata lui Indra. De ce şi-a uitat atotputernicul Rama natura divină? El a rămas cufundat în oceanul regretelor la pierderea Sitei. Dacă Rama îşi revelase cu adevărat natura reală, de ce s-a întristat atunci?    121
104. Poate spiritul unei fiinţe umane care a părăsit planul fizic să se materializeze?    121
105. Mi-aş dori foarte mult să ştiu unde este acum sufletul soţului meu decedat. V-aş fi recunoscătoare dacă aţi putea să-mi spuneţi ce se petrece cu un suflet după moarte şi ce trebuie făcut pentru liniştea lui, precum şi dacă el ne poate vedea sau auzi pe noi, cei care suntem aici pe pământ. Există vreun sâmbure de adevăr fn ceea ce spun spiritiştii şi anume că noi putem comunica cu spiritul unei fiinţe decedate prin intermediul mediumilor? Este cu adevărat spiritul celui decedat cel care răspunde?    122
106. Ar trebui să ne canalizăm toate eforturile pentru dezvoltarea economică ce va aduce îmbunătăţiri nivelului de trai al maselor. Dacă nu am mai pierde atâta timp şi energie cu propagarea ideilor spirituale, cu studiul textelor sacre, cu incantarea imnurilor devoţionale, ci ne-am dedica trup şi suflet ţelului sus amintit, atunci vom atinge cu rapiditate succesul economic, iar apoi, cei care doresc, vor putea urma după voia inimii căile filosofice şi religioase. Ar trebui să ne amplificăm forţa materială, să ajungem la aceeaşi culme a progresului ca naţiunile occidentale înainte să ne afundăm în filosofii şi alte asemenea    123
107. Cum poate vedea un yoghin aspectele subtile ale materiei cu ajutorul viziunii sale interioare?    124
108. Dacă totul este predestinat, dacă totul este dinainte stabilit de Dumnezeu, de ce omul se tot căzneşte să facă şi să desfacă lucrurile? Eşecurile repetate ale cuiva într-un anumit domeniu sunt un semn al voinţei lui Dumnezeu? Se spune că fiecare primeşte doar atât cât merită. Este adevărat sau, în realitate, nu suntem pregătiţi pentru a primi mai mult? Această îndoială mă face să nu pot gândi limpede. Mă adresez ţie în speranţa că mă vei ajuta 125
109. Deşi am participat toţi aceşti ani la întâlnirile spirituale, deşi am practicat japa şi dhyana cu asiduitate, nu am o credinţă fermă şi de nezdruncinat în existenţa lui Dumnezeu. Mintea încă mă duce în eroare când este vorba de familie, de poziţia socială, de bani, de viaţa lumească. Mărturisesc că mi se pare ciudat    127
110. Swami, de o vreme nu mai am nicio tragere de inimă să studiez cărţile de şcoală. Imediat ce pun mâna pe ele, simt că nu merită timpul meu, pentru că nimic din ce conţin nu îmi poate potoli ardoarea din suflet    128
111. Cum se întrepătrund viaţa şi meditaţia?    129
112. în afara ghidului spiritual, crezi că este necesar şi un alt factor de mediere pe calea noastră către revelarea Sinelui?    130
113. Ce înseamnă să aspiri către desăvârşirea spirituală - mokshal Cum este resimţită această nevoie interioară?    131
114. Nu poate un om să ducă o viaţă bună, virtuoasă, să fie sincer, generos şi binevoitor, să muncească pentru binele celorlalţi şi să moară ca un om bun, fără să-şi mai dorească ceva dincolo de această viaţă?    132
115. Care este metoda de concentrare asupra celor 18 părţi ale trupului indicată de înţeleptul Yajnavalkya, ce are drept efect dobândirea stării de pratyaharal Te rog, explică-mi în detaliu    133
116. Swami, nu am înţeles semnificaţia "Celor patru mari enunţuri" - Mahavakyas, din Upanişade    135
117. îţi scriu pentru a-ţi cere sfatul. în urma practicării asidue a lui Nauli Kriya, Uddhiyana Bandha şi a tehnicilor de pranayama, mă dor foarte tare mtestinele. Mi-e greu până şi când stau întins pe o parte. Respir cu dificultate, în pofida acestor dureri, realizez în continuare cu perseverenţă exerciţiile yoghine şi kriyas-urile. Te rog să îmi spui dacă e vreun motiv să mă alarmez. Te rog de asemenea să-mi spui ce pot face ca aceste dureri să înceteze    136
118. De ce sannyasin-W şi sadhus-ii sunt mulţumiţi cu faptul că cerşesc mâncare? Generozitatea celui care oferă hrana nu este amestecată cu păcatele şi gândurile sale negative, pătând astfel, prin contaminare, pacea mentală a sadAos-ilor şi a sannyas/n-ilor?    137
119. De ce înţelepţii sunt consideraţi nebuni? Chiar sunt sau e ceva în neregulă cu cei care îi ponegresc?    139

Spune-ţi opinia

Notă: Codul HTML este citit ca şi text!
Nota: Rău           Bun