Telefon: 0723 370 540

Învinge Depresia, Înainte să te Învingă Ea pe Tine -  Robert L. Leahy Ph.D.

Învinge Depresia, Înainte să te Învingă Ea pe Tine - Robert L. Leahy Ph.D.

24,30 RON 27,00 RON
Disponibilitate: În Stoc
Cartea este un ghid bine gândit, realizat de un clinician judicios. El prezintă problemele tipice ale depresiei şi oferă explicatii clare, cu privire la modul de a le rezolva. Este o lectură obligatorie, pentru oricine suferă de depresie – şi cine nu...
Cu TVA: 24,30 RON
Cod produs: carte

Cartea este un ghid bine gândit, realizat de un clinician judicios. El prezintă problemele tipice ale depresiei şi oferă explicatii clare, cu privire la modul de a le rezolva. Este o lectură obligatorie, pentru oricine suferă de depresie – şi cine nu a suferit de depresie, la un moment dat din viata lui? Scrisă de unul dintre expertii mondiali în terapia cognitiv-comportamentală, ea oferă o prezentare atentă şi echilibrată a depresiei şi modul în care poate fi depaşită, folosind strategii bine examinate şi testate.
   Învinge depresia, înainte să te învingă ea pe tine oferă îndrumări limpezi, concise şi practice, pentru a aborda cele mai frecvente probleme ce apar în depresie. Bazându-se pe cele mai recente cercetări şi studii clinice, Leahy vă oferă din nou instrumentele necesare pentru a vă ajuta să depăşiti depresia. Este o carte pe care puteti să o luati şi să începeti să o folositi chiar astăzi. Vă oferă putere, este antrenantă şi edificatoare." Allison Harvey - Universitatea din California, Berkeley


Editura: For You

Autor: Robert L. Leahy Ph.D.

Traducător: Mihaela Ivănuș

Format: 14x20 cm

Număr de pagini: 330

Greutate: 295 gr.

Anul apariției: 2013

ISBN:  978-606-639-021-7


 

pag. 90-91


   Capitelul 4

   „SUNT UN RATAT": Cum să abordez autocritica


   Tom era şomer de două luni şi se simţea abătut, pentru că îşi pierduse slujba. Lucrase la o bancă, se descurca destul de bine, dar banca a fost nevoită să-şi reducă personalul, din cauza pierderilor pe care le suferise. De fapt, aproximativ 15% din oamenii de la bancă fuseseră disponibilizaţi. Dar Tom simţea că era un eşec personal. „La urma urmei, au păstrat 85% din angajaţi", a spus el. „Cum mă mai întâlnesc eu cu prietenii mei? Adică, lor o să le pară rău pentru mine - dar asta mă face să mă simt jalnic."
   Tom mi-a spus că noaptea stătea singur în apartamentul lui şi se gândea că e un ratat, că nimeni nu l-ar vrea şi că eşuase în toate domeniile vieţii lui. Demoralizat, dezamăgit de sine şi simţindu-se ca un paria, de care nimănui nu i-ar păsa vreodată, lui Tom îi era greu să meargă mai departe. Deşi Tom era un tânăr prezentabil, de când intrase în depresie, se simţea şi neatrăgător.

   Autocritica şi depresia

   Pentru mulţi oameni, autocritica este o caracteristică de bază a depresiei. Ea îmbracă forma autoînvinovăţirii (E numai vina mea), a etichetării de sine (Nu pot să cred cât de prost sunt), aurii de sine (Câteodată, nu mă pot suporta), a îndoielii de sine (Pur şi simplu, nu pot să iau deciziile corecte) şi a ignorării trăsăturilor pozitive (Ei, oricine ar putea face asta - nu e greu). Şi, atunci când eşti autocritic, cea mai mică greşeală sau cea mai neînsemnată imperfecţiune, devine o ţintă pentru ura de sine. Dacă verşi o ceaşcă de cafea, eşti un neghiob.
   Problema cu autocritica este că ea e strâns legată de multe alte simptome ale depresiei tale. De exemplu, e posibil să ai încontinuu gânduri autocritice legate de ceva ce ai făcut greşit, sau de ceva ce consideri că e în neregulă cu tine. Uită-te pe lista de mai jos, pentru a vedea dacă autocritica face vreuna dintre aceste asocieri, în cazul tău.
   - Rumegarea gândurilor: Mă tot gândesc tot timpul la cum am încurcat lucrurile.
   - Comparaţii nedrepte: Mă compar încontinuu cu persoanele care se descurcă mai bine, iar eu nu sunt ca ele.
   - Nu te poţi bucura de activităţi: Când fac ceva, nu mă pot bucura, pentru că mă gândesc mereu la cât de proaste mă descurc.
   - Indecizie: Nu pot să iau decizii, pentru că nu am încredere în mine.
   - Frică de regret: Nu pot să fac schimbări în viaţa mea, deoarece în cazul în care nu vor funcţiona, voi suferi din cauza regretului.
   - Sentimente de neputinţă: îmi este greu să fac ceva, pentru că nu cred că lucrurile se vor schimba, orice aş face.
   - Izolare: îmi este greu să fiu în preajma oamenilor, pentru că simt că nu am nimic de oferit.
   - Frică de intimitate: îmi este teamă să mă implic într-o relaţie, pentru că, odată ce oamenii mă vor cunoaşte cu adevărat, mă vor respinge.
   - Tristeţe: Sunt trist şi abătut, deoarece nu mă simt bine în pielea mea.


pag. 221-222


   ...gând să te întorci la sală şi să urmezi un curs de cinematografie. Am impresia că o văd pe vechea Rosa - cea fericită. Sunt încântată să te văd strălucind din nou."
   Pe măsură ce prietenii tăi vor auzi de mai multe lucruri pozitive de la tine, te vei simţi mai încurajat să acţionezi pozitiv. Rosa mi-a spus că, de fapt, se simţea motivată să facă lucruri pozitive, astfel încât să-i poată povesti lui Betsy despre ele. Era un cerc virtuos: acţiunile pozitive au dus la discuţii despre lucruri pozitive, ceea ce a făcut ca Rosa să fie aprobată pentru ele, ceea ce a motivat-o să facă şi mai multe lucruri pozitive pentru ea.

   Dacă vorbeşti despre o problemă, vorbeşte şi despre o soluţie

   Unii dintre noi ne concentrăm atât de mult pe descrierea problemelor, încât ajungem să nu mai reuşim să ne dăm seama că ştim şi cum să le rezolvăm. îţi petreci foarte mult timp povestindu-i unui prieten despre cât de rău te simţi, cât eşti de singur şi cât de mult regreţi, dar laşi totul în aer - o serie de probleme fără soluţii. Şi, apoi, când prietenul tău îţi sugerează o soluţie, o respingi.
   Rezolvarea problemelor este o abordare importantă în depresie. Potrivit acestei abordări, poţi să priveşti depresia ca pe un sentiment de neputinţă în privinţa problemelor reale din viaţa ta. în loc să te gândeşti la lucrurile constructive, pe care poţi să le faci pentru a-ţi rezolva problemele, te concentrezi doar pe probleme, rumegând şi exagerând în mintea ta, amploarea situaţiei.
   Ce poţi face? La urma urmei, ai probleme reale. Să iei o mină fericită şi să pretinzi că totul este bine? Nu. Dar să ne imaginăm următoarele: de fiecare dată când vorbeşti cu prietenii despre o problemă, să vorbeşti şi despre posibile soluţii. De exemplu, Roşa a putut să facă acest lucru în conversaţiile cu Betsy: „Mă simt singură de când mi-am pierdut slujba, sunt abătută şi nemulţumită de mine.
   Uneori mi-a fost foarte greu. Dar mă gândesc şi la lucruri pe care le pot face pentru a-mi îmbunătăţi viaţa. Ştiu că am fost reticentă în a-i suna pe ceilalţi pentru sfaturi, dar ar putea fi o cale de a-mi reveni, în acest moment, nu mă simt optimistă în ceea ce priveşte găsirea unui loc de muncă - dar ştiu că este ceva care a funcţionat pentru alţii. Cel puţin, merită să încerc."
   Acum imaginează-ţi că eşti în locul lui Betsy. Prietena ta, la care ţii foarte mult, descrie o problemă reală - depresia. Dar prietena ta vorbeşte şi despre soluţii reale. Dacă eşti ca Betsy, acest lucru te va face să te bucuri pentru Roşa şi te va determina să o încurajezi şi mai mult. „Sunt atât de fericită să aud că te gândeşti să fii mai proactivă în căutarea unui loc de muncă", spune Betsy. „Ai atât de multe posibilităţi, încât sunt sigură că există o slujbă minunată care te aşteaptă. Spune-mi cum pot să te ajut."

   Nu te purta ca şi când ai fi cel mai mare duşman al tău

   Unii oameni deprimaţi îşi petrec mult timp descriindu-se ca „învinşi" sau „rataţi" - fie pentru că se simt într-adevăr aşa, fie pentru că încearcă să obţină încurajări de la prietenii lor. A proceda ast¬fel este ca şi când ai fi cu prietenul tău şi i-ai spune de ce nu ar trebui să-şi piardă timpul cu un ratat ca tine. Este atât derutant, cât şi autodistructiv. în primul rând, e sigur că nu eşti un ratat. Eşti deprimat şi încerci să faci tot ce poţi pentru a-ţi reveni. în al doilea rând, criticându-te constant în faţa prietenilor tăi, îi vei îndepărta. în cele din urmă, vor obosi să te încurajeze şi se vor retrage.
   Dacă te-ai comportat ca cel mai mare duşman al tău, atunci când erai cu prietenii tăi buni, trebuie să te întrebi ce crezi că realizezi cu asta. Poate gândeşti: „Trebuie să fiu sincer în ce priveşte sentimentele mele." Poate să fie adevărat - dar numai până la un punct. Spunând că eşti deprimat este o declaraţie sinceră despre...

Capitolul 1: Ce este depresia? ... 8
Capitolul 2: Mintea deprimată ... 39
Capitolul 3: "Nimic nu-mi iese bine": Cum să învingi deznădejdea ... 69
Capitolul 4: "Sunt un ratat": Ce să faci ca să combaţi autocritica ... 90
Capitolul 5: "Nu suport să fac greşeli": Cum să te simţi "suficient de bun" ... 116
Capitolul 6: "N-am chef de nimic": Cum să-ţi stimulezi motivaţia ... 146
Capitolul 7: "Pur şi simplu nu mă pot hotărî": Cum să-ţi depăşeşti indecizia ... 165
Capitolul 8: "Mă gândesc tot timpul...": Cum să nu te mai gândeşti la aceleaşi lucruri iar şi iar ... 191
Capitolul 9: "Sunt doar o povară": Cum să faci ca prieteniile tale să-ţi ofere mai multe satisfacţii ... 211
Capitolul 10: "Nu suport să fiu singur": Cum să-ţi depăşeşti sentimentul de însingurare ... 229
Capitolul 11: "Relaţia mea se destramă": Cum să-ţi îmbunătăţeşti relaţia intimă ... 248
Capitolul 12: "Acum, că mă simt mai bine, cum îmi păstrez această stare?": Cum să nu recidivăm ... 277
Capitolul 13: Gânduri de final ... 294

Anexa A: Tratamente biologice pentru depresie ... 298
Anexa B: Resurse pentru tratament suplimentar ... 311
Note de final ... 315
Despre autor ... 329

Spune-ţi opinia

Notă: Codul HTML este citit ca şi text!
Nota: Rău           Bun